Kde se vzal život na Zemi a jaké na sebe bere podoby?
úvod do ekologie
![]() |
vybraná Graselova stezka / terén u školy |
![]() |
veřejnou dopravou |
![]() |
180 min. | ![]() |
od 3. třídy zákl. školy |
![]() |
celoročně |
Život na Zemi I.
Úvodní program projektového cyklu se soustředí na témata vzniku života na Zemi a na jeho ekologické charakteristiky. Do tohoto kontextu pak začleňuje člověka a jeho současný svět. Program je pohledem na rozmanitost a nepředvídatelnost života v mnoha různých perspektivách.
Hlavní témata:
vesmír, Země, příroda, vztahy v přírodě, člověk a příroda, ekosystémy, potravní řetězce
Začlenění do RVP (celé nebo části programu):
– průřezové téma Environmentální výchova, Multikulturní výchova;
– vzdělávací oblast Člověk a příroda(fyzika, zeměpis, přírodopis)
– Člověk a jeho svět (Rozmanitost přírody)
– Člověk a společnost (Výchova k občanství)
Cíle:
Děti...
– prohloubí svůj vztah k živé přírodě;
– seznámí se se základními ekologickými pojmy a jejich významem;
– připomenou si vazby v potravních řetězcích a vliv člověka na ekosystémy;
– uvědomí si platnost přírodních zákonů pro člověka.
Život na Zemi II.
![]() |
vybraná Graselova stezka / terén u školy |
![]() |
veřejnou dopravou |
![]() |
180 min. | ![]() |
od 5. třídy zákl. školy |
![]() |
celoročně |
Terénní program zábavnou formou hledá odpovědi na otázku „kde se nachází hranice přírodního a umělého?“. Budeme objevovat rozdílné vlivy člověka na ekosystémy, zamyslíme se nad tím, jak lidé ovlivňují přírodu a jak příroda ovlivňuje lidi. V krajině budeme pátrat po důkazech někdejšího propojení člověka s přírodou.
Hlavní témata:
vztah člověka a přírody, ekosystémy, potravní řetězce, monokultury a polykultury, ohrožené druhy rostlin a živočichů, člověk v krajině
Začlenění do RVP (celé nebo části programu):
– průřezové téma Environmentální výchova
– vzdělávací oblast Člověk a příroda (zeměpis, přírodopis)
– Člověk a společnost (dějepis)
– Člověk a svět práce (svět práce)
Cíle:
Děti...
– naučí se rozpoznávat různé ekosystémy v člověkem ovlivněné krajině;
– rozeznají rozdíly v zásazích člověka do krajiny s ohledem na biodiverzitu;
– na konkrétních krajinných prvcích se seznámí s vývojem vztahu kultury a přírody;
– uvědomí si svobodu výběru přístupu člověka k přírodě.