Zdroje energií a způsoby jejich využití
nejšetrnější energie je ta, kterou nemusíme spotřebovat
![]() |
Spolkový dům Slavonice + škola |
![]() |
veřejnou dopravou |
![]() |
180 + 120 min. | ![]() |
II. stupeň ZŠ a SŠ | ![]() |
celoročně |
Program je rozdělen na dvě části. První část využívá Spolkového domu Slavonice - nízkoenergeticky rekonstruované památky vybavené moderními technologiemi - k praktické ilustraci možností, které při zajišťování energie a jejím šetření máme, pracuje také s konkrétními příklady výroby energie v České republice, na kterých ilustruje výhody i nevýhody různých energetických zdrojů pro spotřebitele i životní prostředí.
Druhá část programu probíhá ve škole. Jejím jádrem je simulační hra, která děti staví do role tvůrců energetické koncepce pro konkrétní mikroregion. Vycházejí přitom z místních energetických potenciálů a snaží se vytvořit co nejbezpečnější energetický mix. Nevyhnou se ale ani intrikám a politickým a ekonomickým lobby. Tato část programu pomáhá účastníkům zažít získané vědomosti a procvičit se v argumentačních dovednostech.
Hlavní témata:
Úspory energie, energetické zdroje, vytápění, elektrická energie a její produkce; dopady energetiky na životní prostředí a společnost.
Začlenění do RVP (celé nebo části programu):
- průřezové téma Environmentální výchova
- Člověk a jeho svět; Člověk a příroda; Člověk a zdraví
- osobnostní a sociální výchova
- matematika, fyzika, občanská výchova
Cíle:
Účastníci se
- naučí rozeznávat obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
- na konkrétních příkladech si uvědomí jejich výhody a nevýhody, příležitosti i rizika i s ohledem na společnost a životní prostředí
- na příkladech technologií ve Spolkovém domě pochopí principy tvorby energetického mixu
- uvědomí si význam úspor energie a seznámí se s konkrétními možnostmi šetření energií v domácnosti